Klimaatonderzoek slaat aan bij festivalgangers Zwarte Cross

25-07-2024

Ruim 600 festivalgangers op de Zwarte Cross hebben meegedaan aan het onderzoek naar het effect van beeld- en taalgebruik bij klimaatberichtgeving. Dit was aanmerkelijk meer dan van tevoren was ingeschat.

De eerste indruk was dat woorden als ‘klimaat’ en ‘duurzaamheid’ niet lekker liggen, maar thema’s als ‘schone lucht’, ‘natuur’ en ‘goede leefomgeving’ beter aansloten bij de belevingswereld van de bezoekers.

Emoties en associaties

Met een biertje in de hand, soms nog de slaap in de ogen, maar wel met een nieuwsgierige blik betraden zo'n 600 festivalgangers de Donkere Kamer. Dit was de plek waar het Nationaal Klimaat Platform en Fontys Hogeschool de bezoekers uitdaagden om na te denken over hun emoties en associaties bij acht zorgvuldig geselecteerde foto's.

Klimaatstress

De foto's die werden getoond, zijn gekozen als representatief voor de beelden die de media vaak gebruiken bij communicatie over klimaatverandering. Dit onderzoek is gestart naar aanleiding van signalen van jongerenvertegenwoordigers dat zij nieuws mijden vanwege de extra klimaatstress die veroorzaakt wordt door negatieve berichtgeving.

Hoewel sommigen deelnemers aanvankelijk twijfelden aan de ernst van het onderzoek te midden van het feestgedruis, bleek al snel dat het interessante gesprekken opleverde. Een enthousiaste deelnemer merkte op: "Wat leuk dat jullie dit doen, dit is gewoon serieus onderzoek onder al die feestende festivalgangers, ik vind het wel een lekkere afwisseling."

Ook op Lowlands

Journalisten maken vaak gebruik van schokkende beelden, zoals bosbranden en overstromingen, gecombineerd met krachtige taal. Het onderzoek richt zich op de impact van deze journalistieke keuzes. Wat doen zulke beelden en woorden met de emoties van mensen? Deze vraag proberen we te beantwoorden door gesprekken te houden met de festivalgangers op Zwarte Cross. Het vervolg van dit onderzoek vindt plaats in augustus op Lowlands. Lees meer over dit project.

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Bekijk ook

Cookie-instellingen