Uit gesprekken met onder andere jongerenvertegenwoordigers kwam naar voren dat de huidige generatie zich veel zorgen maakt. Jongeren die betrokken zijn bij het klimaat geven aan klimaatstress te ervaren. Naar aanleiding van deze signalen heeft het Nationaal Klimaat Platform samen met Fontys Hogeschool een onderzoek opgestart naar klimaatjournalistiek en de effecten daarvan.
Jongerenvertegenwoordigers deelden hun zorgen over de invloed van het nieuws over klimaatverandering op de mentale gezondheid van jongeren.
Om meer te weten te komen over de invloed van klimaat in de media is het onderzoek in twee delen opgesplitst. Er wordt gekeken naar de invloed van beelden bij artikelen over het klimaat en naar de invloed van gebruikte metaforen in deze teksten.
Om de invloed van klimaatjournalistiek te bepalen wordt er een test opgezet op festival de Zwarte Cross, in samenwerking met Innofest. Deze test wordt ook uitgevoerd op Lowlands, bij LL Science. Deelnemers worden bijvoorbeeld naar hun emoties bij de beelden en metaforen gevraagd. Want wat voel je nou eigenlijk als je een bosbrand ziet? Of een groene ski-helling in de winter? En motiveert het mensen als je ze vertelt dat we op een afgrond afstevenen? Of gebruik maakt van metaforen als #tikkendetijdbom of 'Armageddon'? Of maakt dit taalgebruik dat ze zich voor dergelijke berichten afsluiten? De resultaten van de onderzoeken op deze festivals worden na de zomer gedeeld.
Nieuws Activiteiten Webinars Klimaatkennis Publicaties Over ons Contact
Geen belangrijke updates missen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.
Inschrijven
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.