In navolging op het eerdere pleidooi van de maatschappelijk alliantie van partijen om komende regeerperiode continuïteit en uitvoering in het klimaatbeleid centraal te zetten, doet de alliantie nu concrete voorstellen voor de beleidsagenda voor vijf verschillende sectoren.
Met deze voorstellen beoogt de alliantie burgers, werknemers en ondernemers meer perspectief te bieden op een voorspelbare en betaalbare energierekening. Daarnaast kan Nederland met meer energie van eigen bodem de afhankelijkheid van fossiele import verminderen. En door het borgen van investeringszekerheid en leveringszekerheid ontstaan mooie kansen voor de Nederlandse economie. Dat vraagt in de komende jaren van een nieuw kabinet consistente keuzes en trefzekere sturing in de uitvoering van het klimaatbeleid. Goede verbinding met andere maatschappelijke opgaven, waaronder de grondstoffentransitie, ligt hier voor de hand. Het is verstandig steeds te beseffen dat veel landen, binnen en buiten de Europese Unie, grote kansen bieden aan bedrijven om binnen hun landsgrenzen schone energie- of industriële productie zonder uitstoot van broeikasgassen te realiseren.
VNO-NCW, MKB-Nederland, MVO Nederland, LTO, NVDE, Aedes, Energie Samen, Natuur & Milieu, Greenpeace Nederland, Natuurmonumenten, FNV, CNV, TenneT, Gasunie, Netbeheer Nederland, Alliander, VNG, Voorzitters van de vijf uitvoeringstafels Klimaatakkoord, Nationaal Klimaat Platform
In 2019 hebben we in Nederland het Klimaatakkoord afgesloten. Daarin is voor vijf sectoren een aanpak overeengekomen om aan de (inmiddels wettelijke) klimaatdoelstelling in 2030 te kunnen voldoen met een doorkijk naar 2050. Het gaat om de gebouwde omgeving, landbouw en landgebruik, mobiliteit, industrie en het bredere energiesysteem. Onderstaand per sector een aantal suggesties op hoofdlijnen.
Zorg dat iedereen mee kan doen Het Uitvoeringsoverleg Klimaatbeleid Gebouwde Omgeving (UGO) werkt aan een toekomst met een betaalbare en voorspelbare energierekening voor iedereen. Een samenhangend pakket aan maatregelen, duidelijkheid over wat kan worden verwacht en continuïteit in beleid en uitvoering is daarvoor essentieel. Zo geeft een continue, voorspelbare ondersteuning voor de uitvoering van verduurzamingsmaatregelen zekerheid en duidelijkheid aan de burger maar ook aan de markt. Zo durven bedrijven op te schalen en te investeren in innovatieve oplossingen met lagere kosten als gevolg voor consumenten. Daarnaast zal de invoering van de nieuwe ETS-2, dat in 2027 in werking treedt, een extra impuls geven voor de energietransitie in de gebouwde omgeving.
Biedt perspectief voor de langere termijn Voor de verduurzaming van de landbouw en het landelijk gebied is een transitie nodig die robuust is en perspectief biedt op de lange termijn. Dat is een gedragen beeld. Er is behoefte aan helderheid over de route naar 2050: wat is de stip op de horizon en hoe komen we daar? Het advies aan een nieuw kabinet is om een duidelijke koers te bepalen en te zorgen dat boeren, tuinders, medeoverheden en natuurorganisaties stappen kunnen zetten. Die stappen zetten zij alleen als ze er vertrouwen in hebben dat ze een toekomstbestendige weg inslaan.
* De zin ‘En hanteer ‘water en bodem sturend’ als uitgangspunt … ‘ wordt niet ondersteund door de LTO.
Creëer handelingsperspectieven voor burgers en bedrijven waarbij duurzaam mobiliteitsgedrag loont. Het Uitvoeringsoverleg Klimaatbeleid Mobiliteit verbindt maatschappelijke partijen onderweg naar een klimaatneutrale mobiliteitssector in 2050. In de afgelopen jaren zijn nationaal en internationaal tal van maatregelen genomen die bijdragen aan een duurzame mobiliteit. Deze maatregelen werken toe naar realisatie van de klimaatdoelstellingen in 2030 en 2050 en dragen bij aan bereikbaarheid, gezondheid, rechtvaardigheid en veiligheid.
Veel partijen hebben zich hiervoor ingespannen en blijven dat onverminderd doen. Vaak vanuit de overtuiging dat de maatregelen wellicht niet gemakkelijk zijn, maar wel noodzakelijk om de gewenste transitie te bewerkstelligen. Deze partijen hebben zich gecommitteerd aan de afgesproken doelstellingen en zij verwachten dat een nieuw Kabinet dat ook doet. De Kabinetsperiode 2023-2027 is de periode om door te pakken: maatregelen die in deze periode genomen worden, kunnen bijdragen aan de doelstellingen voor 2030. Wordt hier langer mee gewacht, dan raakt het halen van die doelstellingen serieus uit beeld en dat is iets dat we ons als samenleving niet kunnen veroorloven. Ook brede welvaartsdoelen als bereikbaarheid, gezondheid, rechtvaardigheid en veiligheid zijn gebaat bij een samenhangend pakket van maatregelen dat stuurt op verminderen, veranderen en verschonen van mobiliteit. Een brede alliantie van (maatschappelijke) partijen is op deze doelen verenigd en vraagt het nieuwe kabinet het volgende:
Een sterke duurzame industrie in Nederland Geen duurzame samenleving zonder een verduurzaamde industrie: de industrie staat aan de basis van vele producten die we dagelijks gebruiken en ook in een circulaire economie blijven maken en gebruiken. Om bedrijven in staat te stellen om groene producten te maken, moeten we als Nederland zorgen voor beschikbaarheid van energie, grondstoffen en een voorspelbaar, competitief en aantrekkelijk investeringsklimaat. Dat betekent ook consistent beleid zodat bedrijven tijdig hun investeringsbeslissing kunnen nemen. Beleid dat aansluit bij Europese recycle- en industriedoelstellingen en het Europese emissiehandelsysteem (ETS). Dit ETS bouwt de uitgifte van emissierechten af naar nul in 2040, daarom is het essentieel om Nederlandse bedrijven de randvoorwaarden te bieden om tijdig te verduurzamen. Van een nieuw regeerakkoord vraagt dit keuzes en maatregelen.
Op weg naar een nieuw energiesysteem Voor onze toekomstige energievoorziening gaan fossiele brandstoffen plaats maken voor CO2-vrije energie. Daarbij spelen bewezen en direct toepasbare technieken zoals wind en zon een hoofdrol bij het realiseren van het doel in 2035 om 100% CO2 vrije elektriciteit te kunnen inzetten. De elektriciteitsvraag zal ook na 2035 blijven stijgen waardoor ook andere vormen nodig zijn die nu nog in ontwikkeling zijn (het kabinet overweegt diverse opties voor additioneel CO2-vrij vermogen) of een langere voorbereidingstijd vragen (bijvoorbeeld duurzame gassen). Dit mede in het licht van de behoefte aan CO2-vrij regelbaar vermogen voor periodes dat wind en zon onvoldoende productie kunnen leveren om te voldoen aan de vraag. Deze transitie vraagt forse aanpassingen. Van geconcentreerde productie-eenheden, voornamelijk gebaseerd op aardgas, naar een gedecentraliseerde productie van energie uit wind, zon, duurzame warmte en duurzame gassen. In de afgelopen jaren is veel productiecapaciteit toegevoegd, maar verdere uitbreiding van opwekking en aanpassing naar een meer decentraal energiesysteem is nodig.
75inQ, Koninklijke Vereniging van de Nederlandse Chemische Industrie (VNCI), Netwerk Leiden Sneller Duurzaam, TKI Urban Energy, Vattenfall
De totstandkoming van deze brief is ondersteund door het Nationaal Klimaat Platform. Steunt jouw organisatie deze voorstellen ook en wil je dat kenbaar maken? Stuur dan een mail naar info@nkp.nl en we vermelden de naam van je organisatie op deze pagina.
Nieuws Activiteiten Klimaatkennis Over ons Documenten Contact
Geen belangrijke updates missen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.
Inschrijven
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.