Eiwitten uit teelt van veld-, sojabonen en lupine hebben last van stevige concurrentie. De hele wereld steunt die teelt behalve Nederland. Ook is er geen waardering in euro’s voor de positieve invloed op de stikstofhuishouding of kunstmest. Deze achterstand heeft ervoor gezorgd dat ontwikkelingen al een jaar of veertig stilliggen.
De producenten organisatie Eiwitboeren werkt er hard aan de eitwitrijke producten op het bord van de consumet te krijgen. Dat lukt als hele keten t/m de supermarkten meewerken.
Naar de site van de Eiwitboeren
True price
Een beter perspectief begint bij een ‘true price’ voor deze eiwitten, waarin ook de reductie van stikstof en broeikasgassen is meegenomen. Voor de ontwikkeling van de markt is de hele keten nodig, inclusief zaadveredelaars en retail. Vooral de supermarkten zijn nu de grote afwezige in de ‘eiwittransitie’, in de Green Deal van vorig jaar en andere samenwerkingsverbanden.
Ander verhaal
Eiwitten zijn gebaat bij een ander ‘verhaal’: niet een transitie maar ‘herstel van de balans’. Ook kweekvlees kampt met het imago. Zo’n ‘enge’ bioreactor met dierlijke cellen en algen kan gewoon op de boerderij, het is niet meer dan bierbrouwen of yoghurt maken. Integratie met andere alternatieven vergroot de kansen.